tisdag 21 februari 2006

LOVELY, LOVELY EILAT!

ahhhh I LOVE EILAT!!!!

hej, nu ar jag hemma igen, och eilat har verkligen varit uuuuunderbart!!!! sa harligt! ahhh som jag har njutit, allt har verkligen varit toppen och samverkat till en un-der-baaar semester =) boendet, sallskapet, vadret, stranden, vattnet, shoppingen, tout!!!! det har varit sa kul!

vi akte ju i torsdags, ca kl 10 fran jerusalem och kom fram lite forsenat pa grund av en trafik olycka pa vagen. det var lite spannt faktiskt for vi var kanske bara tredje gruppen till platsen, sa de hade alldeles nyss intraffat och vi stannade for att hjalpa. dem hade klarat sig relativt bra och ambulans var pa vag. en tjej var dock lite mera allvarligt skadad, inte utvandigt, men hon verkade ha mycket ont, sa vi som satt kvar i bussen bad hela tiden. mario som snart borjar sitt fjarde ar pa lakar linjen, gick ut for att hjalpa till, tillsammans med en massa soldater som var pa varan buss, pa vag hem till eilat pa permision. sa allt gick valdigt bra. sen kom sjukvardare och polis sa vi akte vidare. sa lite forsenade kom vi fram till eilat, kanske 15.00 istallet for 14.00 eller nat...

forresten, pa tal om soldater, sa va de sa kul. jag hamna lite ifran dem andra pa vagen ner, pa grund av att bussen va sa full, sa ja hamna pa fonsterplatsen med en israelisk soldat kille brevid mig, och det tyckte forstas dem andra var valdigt kul. for jag haller jamt pa, lite pa skojj lite pa allvar, a tjatar om att dem israeliska soldat killarna ar sa heta. a linn a elin skrattar for dem skall jamt komma fram a prata med just mig av alla hela tiden ocksa, men hur som helst. kanske 15 minuter efter att vi hade lamnat olycksplatsen bakom oss sa slocknar soldaten brevid mig, och efter en stunds nickande fram och tillbaka sa landar han pa min axel, och jag kampar for att halla mig for skratt dar han sover med vidoppen mun. sa jag viskar till elin framfor: eeelin, titta... och hon tar fram kameran, och de blir en riktigt undrbar bild, och ja den kommer att laggas upp =) hahah...

men hur som haver, val framme hade vi tankt soka upp ett hostel som heter "the shelter hostel" ett kristet ungdomshostel typ, med bra rykte. men vi var ratt tveksamma for haken var att dem stanger dorren 00.00 varje natt och lite senare an det hade vi tankt va ute om ja sager sa... men som sig bor nar en buss stannar som kommr alltid en massa rumuthyrare fram for att erbjuda boende, men vi var inte sa intresserade, men hur det nu var sa borjade killarna prata med en eftersom han prata bade portugisiska (som felipe) och spanska (som mario) och sedan visade de sig att han aven prata svenska, eftersom han var gift med en svensk fru, agneta fran uppsala haha... any way sa erbjod han oss att ta oss till det hus han och familjen bodde i och dar de aven hyrde ut bottenvaningen som semester bostad for att titta pa det, och vi tacka ja, for de skulle ta oss betydligt narmare ratt sida av stan, aven om det boendet inte va nat. men de va det! sa till samma pris som hostel (sovsal typ) hade kostat sa fick vi nu tva sovrum, vardagsrum, eget kok och toa med frasch dusch 5 minuters promenad fran stranden, vilken blessing!!!!! de va sa skont, vi kunde komma a ga som vi ville a sa va det sa nara hem fran starnden, jaaa de va underbart! a familjen var sa trevlig. asher och agneta och deras tva barn, sa fina barn, bruna med brunblont har, en kille a en tjej. dem hjalpte oss bestalla pizza och tala om vart allt lag a sa, sa it was toppen!

och dagarna har varit underbara med, ligga pa stranden, ga a strosa i dem sma standen och affarerna, ata lite falafel eller shawerma, lite mera strand, sen na kul pa kvallen... forsta kvallen tog vi valdigt lugnt, efter stranden bestallde vi pizza ch sag en film pa felipes dator, nasta kvall gick vi hem efter stranden, gjorde oss i ordning och gick ut och at, sen gick vi till ett stalle som hetet coconut grove, typ ute stalle, valdigt mysigt faktiskt med vita soffor utanfor pa en terras och hangmattor. dar spela vi biljard, satt och prata och sen gick vi in en stund och dansa, de va sa kul. elin, linn, mario och jag =) vi hade sa kul! de var verkligen jatte kul, vi regera dansgolvet, korde massa sjuka moves, "ga och handla mat" "stek pankakor" och lite limbo... nasta kvall gick vi pa bio a sag stolthet och fordom, kiera knightly var fin, men orginal verisionen var mycke battre! de va sa kul, mario tyckte nog inte sa mycke om den for kanske en a en halv timme ni i filmen sa hor vi en hog snarkning, ja skaratta sa ja grat! tva sekunder senare sa orkar inte felipe pa min hogra sida heller halla ogonen oppna sa ja antar att det forklarar vad dem tyckte om filmen =)
sen gjorde vi lite olika saker dem andra kvallarna, sag en till film hemma, 13 snart 30 (antligen!) den gilla dem faktiskt, gjorde en liten eld pa stranden och satt och pratade, hade valdigt grymt kul helt enkelt! och sista kvallen tror jag inte ja slockna forrens fem eller nat, men det var bara en kvall pappa/mamma, jag lovar =)
och sista dagen, igar sa va det heeelt otroligt vader, over 30 grader och klarbla himmel och lika blatt vatten, sa de vart mycke strand... sen framat 15.00 var vi tvungna att kolla nar sista bussen mot jerusalem gick, och bara for skojjs skull sa gick vi in pa det finaste femstjarnigaste hotellet vi kunde hitta, herods palace (ja de va min ide =) vi bestammde oss for att kora pa "vi ar gaster har stuket" sa vi gick och fragade i receptionen, dem visste dock inte och sa att concentieren skulle hjalpa oss, men hon var inte dar just da sa vi sa att vi skulle ga ut och vanta lite. sa ja viska till dem andra: let's go and check out the pool... och de gjorde vi =) den va fin kan ja lova, sten lejon pa siodrna som sprutade vattenstralar ner i poolen. och eftersom vi hade badklader och allt under sa kunde vi inte lata bli om ni forstar va ja menar... =)
sen fick vi buss tiderna, och sista gick 16.30 sa lagom till solnedgang bar bussen oss tillbaka mot hem...
sjalvklart finns de sa mycke mer jag skulle kunna skriva om den har resan, men en del saker kan bara upplevas, som gemenskap, roliga stunder och nyfunna vanner... men som sagt en underbar, underbar resa, som jag verkligen tackar Gud for!

mycke karlek fran en lite brunare johanna =) puss!

ps. bilder kommer snart...